dimarts, 21 de juny del 2011

Treball per projectes

El treball per projectes és el tractament d'unitats temàtiques escollides lliurement pels alumnes i tractades mitjançant una metodologia globalitzadora emmarcada en la teoria constructivista de l'aprenentatge.
El treballar per projectes propicia que els alumnes realitzin les activitats amb un grau elevat de motivació. Són els alumnes qui es responsabilitzen i s'impliquen en el seu propi aprenentatge i que per a ell aprendre tingui un sentit. A més, requereix la recerca d'informació en diferents matèries o disciplines, també afavoreix entre els alumnes la seva relació de comunicació i cooperació, a més de les seves habilitats socials. Això implica que, els discents relacionin el que estan aprenent a l'escola amb el que els envolta. Per tant, l'objectiu que té es potenciar l'autonomia de l'alumne, aprendre estratègies per resoldre problemes i el saber manejar la informació, buscar-la, organitzar-la i difondre-la. 

En primer lloc, el mestre ha de fer una tria de temes que es poden tractar i valorar la eficàcia i la viabilitat de les estratègies i les accions. Després, preveure la temporalització de les accions, formular els criteris per a l'agrupació dels infants i a partir d'aquí, preveure les fonts d'informació, els materials, l'espai i el temps necessari per portar a terme cada sessió. I per últim, fer hipòtesi respecte el contingut que pot vehicular el projecte. 
A continuació, el mestre farà les propostes dels temes als alumnes i els alumnes hauran de justificar i argumentar perquè volen aquesta proposta i a partir d'aquí, triar el tema. Llavors, es definirà el projecte, es relacionarà amb els coneixements previs dels alumnes i per últim, una representació gràfica per visualitzar la tria i fixació de la definició i els coneixements previs dels alumnes.

En segon lloc, s'haurà de planificar com a mestres cada sessió, mirant quins recursos tenim i que hi pot haver. Llavors amb els alumnes, es farà l'índex, es triaran les estratègies i les acció i es repartirà la tasca a cada alumne. 

En tercer lloc, es realitzarà en cada sessió el previst; els resultats de la recerca i la informació, organització i planificació d'aquesta i també les representacions gràfiques, però s'hauran d'incloure nous suggeriments que no hagin estat planificats per tal de millorar la feina buscada. Però, per que tot això sigui eficaç, el mestre posarà a l'abast els recursos i la informació necessària, facilitarà els mitjans per poder recollir i transmetre la informació, interactuarà directament i personalment amb els alumnes i sobretot, farà saber als alumnes el seguiment que s'ha de seguir i els resultats que s'estan obtingut i si hi ha alguna variant que no s'hagi anomenat en un primer moment.
En quart lloc i últim, s'avaluarà el treball per projectes que s'ha realitzat a l'aula. Es compararan amb els alumnes allò que abans no es sabia i que ara si que saben, veure els punts positius i els negatius dels procés, com ho millorarien, mirarien el treball elaborat i fer unes conclusions del treball. Cara el mestre, avaluarà als alumnes vers a les hipòtesis fetes prèviament i avaluar el procés d'aprenentatge de cada alumne individualment.

Tot i que, els mestres també han d'avaluar la seva feina, si ha estat ben organitzada, ben aconseguida o si em de millor alguna cosa. 

Per exemple, en una sessió vàrem fer la tria d'un tema i l'inici per poder treballar a partir de un projecte, aquests van ser els passos que vàrem seguir:

1. Tema principal: la natura. Què inclou la natura? Animals, plantes, medi ambient i regions.
2. Vam escolli: regions.
3. Les regions les podem desglossar en: continents i clima.
4. Vàrem escollir: clima.
5. El clima el desglossem en: tropical, desert, glacial, sabana i muntanya.
6. El tema escollit com a final: Glacial.  



A partir d'aquí:

Què sabem?
  • Dos regions.
  • Fa fred.
  • Sis mesos de dia i sis mesos de nit.
  • Aurora boreal.
  • Inuits (els habitants d'allà)
  •  Cases són els iglús.
Què volem saber?
  • La alimentació dels animals i la dels habitants.
  • Què passaria si visquéssim allà. 
  • Com viuen.
  • La temperatura dels iglús.
  • Els noms del color blanc pel tipus de neu.
  • La llengua que parlen.
  • Com es construeixen els iglús.
Aquest és un exemple que vàrem realitzar en una sessió de classe per veure el procediment inicial que es seguia per la tria i el desenvolupament d'un tema per a treballar a partir d'aquest.


A continuació es presenten uns exemples de treballs per projectes:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada